Animationfilm i Natur/teknik, billedkunst og dansk

Dette tværfaglige forløb er lavet i dansk, natur/teknik og billedkunst, med assistance fra biblioteket. Forløbet er lavet i samarbejde med en 3. klasse fra Sankt Annæ skole.

Det overordnede emne for animationsfilmene var kæledyr. Kravene til filmen var at den skulle indeholde både fakta og fiktion. Eleverne arbejdede i grupper og valget hver deres kæledyr. Inden grupperne begyndte på deres historie, fik de et oplæg om billedkomposition, story board og selve fremstillingen af baggrunde og figurer.

Efter at have søgt viden om dyret på Danske-dyr.dk, skrev grupperne deres historier og lavede deres story board. Herefter begyndte det store arbejde med at lave baggrunde og figurer. Hver gruppe måtte højest lave tre baggrunde til deres film. Baggrunde og figurer blev fremstillet i pap og papir, men det er kun fantasien der sætter begrænsninger her.

Grupperne filmede og redigerede selv, med hjælp fra biblioteket, og denne del af arbejdet gik forholdsvis let. Se en af filmene her: Husmusen

Forløbet kulminerede i en Animationsfestival på Sankt Annæ skole, hvor alle præsenterede og viste deres film.

Det var et super sjovt forløb, hvor eleverne arbejdede fokuseret og med stor glæde. Det vil være en fordel at koncentrere arbejdet med selve filmene over et par uger, mens arbejdet med historien og story boardet godt kan løbe over en længere periode i danskundervisningen.